Svenskundervisning

Mycket av det jag skriver om på denna blogg kommer förstås att handla om svenskundervisning – jag arbetar till 75% som svensklärare på Mediagymnasiet i Nacka. Under kategorin ”Lärarlogg” reflekterar jag över erfarenheter under gång, och försöker tagga mina inlägg så att de ska vara möjliga att hitta efter olika innehåll: boksamtal, läsförståelse, sakprosa, skrivande, begreppskunskap etc.

Men jag vill också ha ett utrymme för att kunna beskriva helheter, såväl för kurser som för delar av dem. Tanken med det är både att jag själv får tillfälle att sammanställa vad jag gör och hur det blir – en förutsättning för att kunna utveckla och förbättra – och att andra ska kunna ta del av det jag gjort, och vidareutveckla och förbättra det. Jag tänker att det är ett sätt att göra erfarenhet beprövad: dokumenterade arbetsgångar prövas igen och utvecklas, förbättras, eller avfärdas. ”Working out loud” är ett synsätt jag gillar! OM du hittar ett lektionsupplägg som du har nytta av, och särskilt om du utvecklar och förbättrar det – hör av dig! Berätta var du skrivit om hur du gjorde, så jag kan länka till dig och bidra till att vi kan bygga på våra kunskaper om god undervisning!

Eftersom vi arbetar i kurser på gymnasiet (och det kan man ju ha synpunkter på…) organiserar jag beskrivningarna efter hur jag jobbar i Svenska 1, 2 och 3. För den som letar kan kanske ett grammatikupplägg i Sv1 ha bäring för hur man skulle kunna jobba i Sv2, eller ett skönlitterärt projekt i Sv2 för hur man jobbar i Sv1 – men såna transferövningar lämnar jag åt läsarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>