Girlang eller spade?

tracy ducasse CC BY_NC_ND Flickr
tracy ducasse CC BY_NC_ND Flickr

Första hälften av november visade sig bli en ganska fullmatad månad – de där bollarna för frilansande jag glatt kastade upp i augusti trillade liksom ner… Inom loppet av tre veckor har jag sålunda haft en workshop med lärare om boksamtal enligt Aidan Chambers inriktning och tre olika ”nyproducerade” föreläsningar med fokus dels på digitalisering dels på ämnesspråk. Att tvingas sammanfatta, formulera sig kring och borra i frågor runt givna ämnen är krävande – men det ger mycket tillbaka.

Mest har jag funderat över och vridit på detta med ämnesspråk, termer och begrepp som mer eller mindre tydligt pekas ut i centralt innehåll och kunskapskrav i gymnasiets svenskkurser. Hur använder vi ämnesspråket i arbetet med förståelse av skönlitterära texter? Är termerna och begreppen de spadar som gör att vi faktisk kommer djupare in texterna, eller blir orden mest färglada girlanger på ytan? Och termerna och begreppen som behövs för att förstå mer av och utveckla själva språket – vilka är de? I mina klassrum? I andras?

Föreläsningen om ämnesspråk höll jag på NCS höstkonferens, såväl i Göteborg som i Stockholm. Bilderna brukar läggas upp på Skolverkets hemsida, men jag lägger en pdf här också. girlang-eller-spade-nov-16

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *