Inte ett dugg snart – men nu!

Photo by Jessica Lewis on Unsplash

Förra läsårets ambition att vara med om att starta en ny – STOR – gymnasieskola, undervisa Sv1 i fem klasser, utveckla den egna undervisningen och dessutom blogga om detta föll på storskam. Inte ett enda inlägg i bloggen. Hur knasig tidsuppfattning kan man ha?

Inte så sällan kände jag dock att jag ville försöka formulera mig i skrift kring det jag resonerade om med kloka och kunniga kollegor, kanske främst för att ytterligare få syn på resonemangen. Under förra året handlade många samtal om skrivdidaktik, där jag prövade nya verktyg att laborera med i mötet med eleverna. Jag fick också, som stockholmslärare, tillgång till Cirkulationsbiblioteket, och kunde med det bokbeståndet i ryggen utveckla mitt arbete med text och litteratur i skolan. Och sen är det förstås så att det övergripande samtalet i hela skolan om hur bildning och formativ undervisning gestaltas i praktiken hade och har stor betydelse för mig som lärare och min egen undervisningsutveckling.

Jag gör ett nytt försök. Och för att verkligen komma igång gör jag det med detta inledande inlägg, och sedan direkt därpå ett som handlar om ett sätt att starta Sv2 med hjälp av komplexa bilderböcker i kombination med Litteraturbankens begrepplista.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.